Pismo z zasobów Archiwum Miejskiego w
Bydgoszczy, akta Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Toruniu, Referat C, nr 23312 (Rozbudowa
sieci kolejowych).
Dokument - maszynopis.
Zapiski wykonane kolorem
czarnym stanowią opis elementów dokumentu,
których z oczywistych względów nie można było przedstawić. W dokumencie
pozostawiono oryginalną pisownię.
Magistrat
|
Toruń, dnia 21. lutego 1928 r.
|
Wydział Prezydjalny
L. dz. Prez. 256/28
Dotyczy
połączenia Czarnowo z
linją Fordon Ostromecko |
Odpis |
Do
Dyrekcji Kolei Państwowych
w Gdańsku
|
Wniosek
postawiony przezemnie na posiedzeniu Dyr. Rady Kol. w dniu 21.XII.1927
r. o wybudowanie połączenia kolejowego długości około 4 klm pomiedzy Czarnowem
i linją Fordon Ostromecko ponawiam imieniem miasta Torunia z następującym
uzasadnieniem:
1) |
Stworzy się bezpośrednia komunikację po prawym
brzegu Wisły między Bydgoszczą a Toruniem niewielkim stosunkowo kosztem. |
2) |
Obecnie martwa linja Toruń Czarnowo jako
część linji Toruń Bydgoszcz ożywi się i stanie się niewspółmiernie pożyteczniejszą
niż obecnie. |
3) |
Połączenie Toruń Bydgoszcz po prawym brzegu
Wisły będzie dla ruchu osobowego na przestrzeni Bydgoszcz Toruń /dworzec
szkolny/ o 7 8 klm krótsze a więc i tańsze niż Bydgoszcz Toruń - /dworzec
miejski/ po lewym brzegu Wisły; dla przewozu towarów dyferencja na korzyść
nowego połączenia będzie ta sama, o ile weźmie się pod uwagę jako stacje
końcową lewobrzeżnego połączenia dworzec Toruń Mokre a nie dworzec Toruń
Przedmieście niedogodny dla mieszkańców Torunia. |
4) |
Umożliwi się stworzenie odciążenia istniejącego
obecnie mostu kolejowego w Toruniu, który będzie przez to pojemniejszy
dla polepszenia ruchu podmiejskiego obecnie niezadawalniającego. |
5) |
Bezpośrednie połączenie między Toruniem i
Bydgoszczą za pomocą mostu pod Fordonem będzie miało ze względów strategiczno
wojskowych znaczenie jako rezerwa na wypadek uszkodzenia mostu pod Toruniem. |
6) |
Urzeczywistni się zamierzenia projektowane
już przed wojną światową. |
|